fredag 12 oktober 2012

Sjukvården

Börjar bli tokig på allt detta. Allt börjar med att vi igår var hos vår GYN för att få en remiss skickad till Akkis för att göra vår sista och andra IVF. Han får för sig att vi redan har använt upp alla våra fria försök. Vilket vi inte har. Han får då för sig att man bara har rätt till 2 inseminationer och 1 IVF. Han ringer och pratar med en läkare på mälarsjukhuset som säger att han har rätt. Jag försöker övertala att så inte är fallet men han kan inget göra. 

Vi får istället ringa runt själva. Detta har jag gjort hittills.
  • Ringt vård och garanti kansliet
  • Ringt Mälarsjukhuset
  • Ringt patientnämden
  • Ringt landstinget
Dom svaren har jag fått är att det är 2 IVF:er som gäller. Det ska komma förslag i framtiden om att det ska vara samma riktlinjer i hela Sverige och då är det 3 IVF:er som kommer att gälla. 

Patientnämden ska skicka papper till mig på det som gäller och även ett slags formulär där jag fyller i alla dom problem vi haft i vården. Hon tyckte det vart tokigt att man skulle ta reda på detta själv.

Jag pratade med en barnmorska på mälarsjukhustet och hon skulle kolla upp med en läkare vad det är som gäller men hon trodde också att det var 2 IVF:er som gäller.

Landstinget kommer jag inte ihåg vem jag pratade med men det hon kollade upp var att det var 2 IVF försök som gällde.

Vård och garanti kansliet kollade upp och sa också att det var 2 IVF försök som gällde.

Så vad ska vi göra nu. Vi måste få tag i våran GYN som självklart inte har öppet på Fredagar så vi får ringa på måndag istället. Vi måste då antingen åka till honom i katrineholm eller till mälarsjukhuset i Eskilstuna. Hur vi än gör så måste vi åka långt för att få tag i en speciallistvårds remiss. Denna remiss måste vi få skickat till Akkis för att vi ska få göra en ny IVF. Vi kan inte göra IVF:en här eftersom vi behöver donerade spermier och det är bara Universitetssjukhus som kan göra det och det närmaste universitetsjukhuset ligger i Uppsala. 

Nu hoppas vi ändå att våran heminsemination ska lyckas. Om 9 dagar borde jag veta.

Är det så här svensksjukvård fungerar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar